تبلیغات
تجهیزات نظامی - فراترازسرعت
چهارشنبه 27 مرداد 1389

فراترازسرعت

   نوشته شده توسط: BEHNAM CIA    

فراتر از خطر


پیش از ثبت رکورد در 1997 تیم نوبل با ناشناخته‌های ترسناکی روبه‌رو بودند. جریان باد شدید چه تأثیری بر کنترل اتومبیل می‌گذاشت؟ آیا فشار موج‌های ایجادشده در حرکت فراصوتی، جت را تکه‌تکه می‌کرد؟ نوبل می‌گوید: «مردم می‌گویند این راهی پرهزینه برای خودکشی است».



تیم نوبل ثابت کرد که حرکت با سرعت مافوق صوت روی زمین لزوما منجر به مرگ نمی‌شود، اما همان‌طور که نوبل در بازدید از مرکز مهندسی گروه در دانشگاه وست اینگلند در بریستول برای من توضیح داد، خطرها هنوز مخوف هستند. حرکت جریان باد روی جسمی که دیوار صوتی را می‌شکند و به سرعت حدود یک ماخ می‌رسد، می‌تواند به طرز فاجعه‌آمیزی نیروهای نامتعادل را به اتومبیلی با طراحی ضعیف انتقال دهد. بیشترین فشار بر جلوی اتومبیل و خلا نسبی در کناره‌های آن باعث می‌شود با هر فشار و اختلالی از طرف موتور بدنه از هم بپاشد. موج ضربه‌ای نیز باید درنظر گرفته شود

همه چیز راجع به موتورهایی که بر روی این خودروها نصب و تست شده اند نیز در این قسمت از این مقاله آمده است که حاوی اطلاعات جاب توجهی است.


رقبای بی‌سروپا


اگر شم تجاری نوبل به سودش تمام می‌شود، در مقابل رقبای آمریکایی‌اش هم چندین عامل مهم برتری دارند. آنها آماتورهای‌پراشتیاقی هستند که گهگاه با یک اتومبیل در انجام کارهای باورنکردنی و بزرگ موفق می‌شوند، مثل پرواز کردن. مالکان تیم ایگل – کیت زانگی، مدیری در بویینگ و شدل، یک مدیر پروژه بازنشسته آی‌بی‌ام – زمانی طولانی در مسابقات سرعت شرکت داشتند...

ایگل هم به نوبه خود وقفه در کار را تجربه کرده. گروه برنامه‌ریزی کرده‌بود که آزمایش اتومبیلش در سرعت بالا را در پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا انجام دهد. این پیست در کنار یک دریاچه واقع شده و معروف‌ترین باند فرود برای شاتل فضایی‌ای است که وسعت و صافی ایده‌آلی برای حرکت با سرعت‌های بالا دارد و از شرایط بیابان بلک راک خیلی بهتر است...همه امیدوار بودند هدف این هفته- یعنی رسیدن به سرعت 805 کیلومتر درساعت- تحقق یابد.

اعضای گروه، هافر کارت را راه‌اندازی و موتور جی79 را روشن کردند. کامرون- پسر شدل- علامت داد، شدل حرکت کرد و اتومبیل ایگل به‌سرعت در توده گرد و خاک سفید‌رنگ بیابان ناپدید شد. در اولین مایل، شدل از صددرصد ظرفیت اتومبیل استفاده کرد؛ درحالی‌که توربین زوزه می‌کشید و گرد و غبار در پشت او بلند می‌شد اتومبیل سرعت می‌گرفت. همان‌طورکه ایگل با سرعت 200، سپس 300، پس از آن 350 مایل بر ساعت و بیشتر شتاب می‌گرفت، غرشی عمیق در بیابان طنین‌انداز شد.